Розмова з Михайлом Понзелем: про майбутній віртуальний театр, дежавю і зниклу запальничку

Випадковий діалог з 22— річним актором Першого українського театру для дітей та юнацтва —  Михайлом Понзелем

Михайло Понзель. Читка п'єси Антона Романова
Михайло Понзель. Читка п’єси Антона Романова

Минуле, майбутнє і теперішнє

—   Надія Стефурак (далі Надійка) 

Минуле, майбутнє і швидкоплинне теперішнє. Хотіла запитати про дежавю на сцені. Чи траплялось у тебе таке, коли відчував, що ти вже був у такій ситуації? Знав, що відбудеться в найближчі кілька хвилин, що здатний передбачити майбутнє?

—   Михайло Понзель (далі Міша)

Перед виходом на сцену? Ти знаєш, я не можу згадати, щоб у мене було дежавю, в такому розумінні, як це слово сприймають. Кожен раз, ти якось по-іншому перебуваєш/проживаєш в часових рамках те, що відбувається на сцені.

Ти граєш по— суті одне і те ж, але кожен раз це інший процес. Ти свідомо розумієш, що це вже не та вистава, яку ти грав вчора і не та, яку гратимеш завтра. Тому, дежавю в роботі у мене не виникає. Бувають інші моменти, але це скоріш за все…навіть не знаю, яким словом назвати.

От наприклад, грали виставу «Ромео і Джульєтта» (реж. В. Сікорський) в Італійському дворику. Два рази зіграли її там і два рази зібрали аншлаг. І от, другий раз, коли грав сталась дивна ситуація. Прогону у нас не було, ми згадували собі шматки по тексту і все. Був такий момент, що я за 1-2 секунди до мізансцени згадав про неї. Не те, що я забув геть усе, але просто не концентрував увагу. По тексту згадав усе, а от мізансцени ми не проходили. Буває таке, що «тут і зараз» з’являється в один момент.

Сцена з вистави «Зерносховище» (реж. А. Приходько)
Сцена з вистави «Зерносховище» (реж. А. Приходько)

—  Надійка

Це схоже на імпульс?

—  Міша

Імпульс. Так, це імпульс. Я ніколи не запам’ятовую тексту, я його не вчу. Я не пам’ятаю, коли останній раз вчив текст в такому форматі, що от сів і вчу в дома чи в театрі. Десь, звісно, перечитую, коли уже вистава йде певний час, але вивчаю текст лише на площадці.

—  Надійка

Чому я тебе це запитую? Мені здається, що до нас стукає віртуальність. І сьогодні не говорити про віртуальне і віртуальний театр —  просто смішно.

Ми користуємось гаджетами в середньому 1/4 доби. А от елементарно продумати схему і навести логістику в театрі, нам здається неможливим. Якось дуже абсурдно все звучить, правда?

Мене цікавить уже давно віртуалізація театру.

Віртуалізація використовується у багатьох сферах сучасного життя: існують віртуальні прилади, віртуальний хокей, віртуальні служби знайомств (з таким же віртуальним спілкуванням і сексом) і навіть віртуальна держава. Проте, термін віртуалізація застосовується зазвичай до кіберпростору (реальності, що створюється за допомогою комп’ютерів).

Як ти думаєш, така ідея може налякати театр і глядача? Віртуальність чи реальність? Це звісно крайнощі. Однак, мені важливо почути, варіанти матеріалів, які можна ставити в кіберпросторі. Що цікаво було б грати тобі?

—  Міша

Що цікаво було б грати мені у форматі віртуального театру? Правильно? Я не знаю, що тобі сказати на це. Я просто по-своєму бачу картину як може виглядати взагалі віртуальний театр. А що цікаво було б грати? Мені цікавий Антон Чехов і дуже прикро, що у Львові немає жодної вистави по Антону Чехову. Ні, є звісно вистава «Дама з собачкою». Але це інше. Піду принесу нам води.

—  Надійка 

Так, спасибі.

Михайло Понзель
Михайло Понзель

 Технічні нструменти, які ми не використовуємо в театру 

(Коли зникла запальничка)

—  Міша

Ой, а куди зникла запальничка? Уже вдруге за 10 хв. вона зникає. Дивно, цікава вийшла б драматургія про неї.

—  Надійка 

Абсурдна, правда? Там, ще є сірники. Ти ж виходив і в руках тримав чи в кишеню поставив?

—  Міша

У мене немає кишені в цих штанах (пішов шукати)

—  Надійка 

Є. Знайшли. Є вже. Все гаразд. Цілу історію можна придумати про це, правда? Назвати можна драму «Коли зникла запальничка».

—  Міша

Чи «Зникла запальничка», «Запальничка» «Зникла» (сміється).  Але це  вже ситуація.

—  Надійка

Два рази зникала і ніхто не зауважив, коли і куди.

—  Міша

Але вона була (сміється). Так от, я говорю про Антона Чехова. От ситуація, що зникла запальничка і ми двоє в діалозі починаємо на це реагувати. Це ніби дрібниця, але вона породжує дію з обох сторін. Так зав’язується ситуація, в якій ми діємо, яку ми граєм. В Чехова таких ситуацій багато. І в смисловому плані, і в тому як це можна зіграти. Я звісно, немаю режисерської освіти і не стараюсь створити виставу, але мені здається, що в нього драматургія так прописана дуже добре під це…не забуваємо, що ми говоримо про формат віртуального театру.

Якщо порівнювати Чехова з Шекспіром, то в форматі віртуального театру більше підійде Чехов. Тому що, от Шекспір поза всі закладені сенси у текст —  все одно, залишається певним видовищним театром. Це театр красивих фарб, відтінків. А от Чехов це дещо інше.

Хм… віртуальний театр —  це цікава штука. Цей формат можна використовувати як роблять з прямими трансляціями з вистав.

—  Надійка 

Ні, не плутай, це зовсім інше. Стріми є, а віртуальний театр має інший напрям. Я тобі обіцяю, скоро ми це запустимо.

—  Міша

Ну звичайно, інше. Однак, навіть стріми з вистав —  це уже частина новизни в театрі. Навіть цього практично немає. Немає такого, що ти можеш дивитися виставу через інтернет в прямій трансляції (стрім, а не запис). Вже 7 років як почав займатися театром (з моменту вступу, звісно). Але не бачу ніде такого, щоб виставу писали, а вона транслювалася одразу. Бачив лише один раз.

Це була читка Павла Юрова: з чотирьох кутів сиділи хлопці і в кожного була камера і світло. Вони знімали з різних сторін і зразу робили стрім в онлайн. Це єдиний раз я бачив таке з вистави. Звичайний формат і нічого нового вони не придумали, однак цього дуже мало. Цікаво, можна продавати квитки і таким чином? Це ж можливо.

А те, що ти пропонуєш, це уже надноваторство. Чекаю.

Лист в майбутнє собі як актору віртуального театру

Михайло Понзель
Михайло Понзель

—  Надійка

Віртуальний театр. Він мене дивує і надихає. Дуже багато рішень є, однак варто нарешті помізкувати добре і спробувати. Він може спокійно в майбутньому стати камерною сценою кожного театру. Звучить гучно, але я знаю як це можна втілити. Експериментуватимемо, правда? Допомагати і використовувати інші ефективні інструменти, що будуть використовуватися можливо вперше. І це круто.

—  Міша

Ідея на мільйон. Я знаю, що це буде зроблемо, бо маєш на це ресурси, час і знаєш як це зробити. Тому я в таке вірю. І звісно, коло творчих людей, з якими можна це робити (посміхається).

—  Надійка 

Надновартоство все одно від 0 до 1.  Є або немає. Бути або не бути. Все.

Переворот —  це не створення ще одного театру, чи ще одинієї соціальної мережі, наприклад, фейсбук. Це щось має бути зовсім інше. Мінуси і плюси віртуального театру ми зможемо простежити і проаналізувати тільки після запуску і коли все це пройде хоча б один раз. Головне — не боятися.

Чи хотів би ти стати актором віртуального театру і якшо так, то можеш написати на аркуші паперу собі послання в майбутнє як актору уже віртуальному театру. Я тобі передам твоє послання. Чесно.

Михайло Понзель
Михайло Понзель

—  Міша

Так, хочу. Зараз? Лист в майбутнє? Лист до себе? Цікаво. Я не вмію листи писати. Я спробую, хіба по пунктах. Це побажання має бути?

—  Надійка 

Напиши собі як актору уже віртуального театру.

—  Міша

Окей (пише і посміхається)