З початку повномасштабної війни театри в Україні переживають один з найскладніших періодів свого розвитку у ХХІ сторіччі. Незважаючи на це, з першого дня повномасштабного вторгнення театри перетворилися на штаби гуманітарної допомоги для біженців та військових. У Харкові ініціативні творчі групи виїздили під обстрілами показувати вистави у метро, підвалах та навіть у містах області, розташованих недалеко від лінії фронту. З часом театри адаптувалися до нових реалій та почали випускати прем’єрні вистави, не лише граючи їх на власних сценах, але й трансформуючи їх для показів на непристосованих майданчиках.
Оскільки функціонування музичних театрів Харкова має свою специфіку, і під час повномасштабної війни вони виконують для глядачів переважно концертні програми, а в фокусі нашого дослідження лежить побутування репертуарного театру під час воєнного стану, то у статті буде розглянуто діяльність драматичних театрів та театру ляльок (лише державного підпорядкування).
Харківський державний театр ляльок імені В.А. Афанасьєва з середини квітня 2022 року поновив свою роботу у форматі показів вистав у метро. Коли в місті стало тихіше, колектив на чолі з Оксаною Дмітрієвою почав працювати на власній сцені над воєнною прем’єрою «Я норм» (драматургині Ніни Захоженко), яка була вперше зіграна на сцені театру 1 липня 2022 року. Наприкінці місяця Харківський театр ляльок став єдиним в місті театром, який закрив театральний сезон 2021-2022 років новою виставою на рідній сцені. Нею ж лялькарі єдині в місті відкрили 25 вересня (в рамках літературного фестивалю «П’ятий Харків») новий театральний сезон на сцені ART AREA «ДК», розташованій у підвальному приміщенні. Потім театр регулярно грав там вистави, тому що показувати їх на власній сцені було дуже небезпечно. У грудні лялькарі випустили прем’єру музичного перформенсу «Вертеп» у колаборації з Львівським академічним театром ляльок. Перша вистава була зіграна у Львові, а потім вже на рідній сцені у Харкові. Також театр брав участь у фестивалях, таких як: 26 Міжнародний фестиваль театрів для дітей та молоді «Корчак сьогодні» (Варшава, жовтень 2022 р.) та міні фестиваль «ВертепСхід», який проходив у Харкові на площадці ART AREA «ДК» (січень 2023 р.).
Харківський державний академічний український драматичний театр імені Т.Г. Шевченка у 2022 році встиг випустити на малій сцені «Березіль» лише прем’єрну виставу «Нехай щастить!» (в постановці головного режисера театру Степана Пасічника).
Частина колективу в цей час перебувала у Вінниці, де режисер Олександр Ковшун здійснив нову версію вистави «Хлібне перемир’я» за Сергієм Жаданом з частиною харківської трупи у колаборації з вінницькими Театром ляльок та музично-драматичним театром ім. М. Садовського (червень). Ця вистава взяла участь у таких фестивалях, як XXIV Міжнародний театральний фестиваль «Мельпомена Таврії» (м. Вінниця, червень), «Схід-Захід» (м. Краків, Польща, вересень), 52 Всеукраїнський театральний фестиваль «Вересневі самоцвіти» (м. Кропивницький, вересень).
Харківський академічний драматичний театр (який у листопаді 2022 року відмовився від статусу російського театру ім. Олександра Пушкіна) випустив у перший рік повномасштабної війни лише одну прем’єрну виставу «Возлюби ближнього свого» режисера Володимира Давиденка. У січні 2023 року театр показав нову виставу на сцені Національного академічного театру ім. Лесі Українки (м. Київ).
Харківський академічний драматичний театр (який у листопаді 2022 року відмовився від статусу російського театру ім. Олександра Пушкіна) випустив у перший рік повномасштабної війни лише одну прем’єрну виставу «Возлюби ближнього свого» режисера Володимира Давиденка. У січні 2023 року театр показав нову виставу на сцені Національного академічного театру ім. Лесі Українки (м. Київ).
Харківський театр для дітей та юнацтва почав свою роботу з оновлення старої вистави «Дюймовочка» за Гансом-Крістіаном Андерсеном в постановці Анатолія Подорожка (оскільки вона виявилася єдиною, для якої вистачало виконавців). Спочатку виставу показували для дітей, які тимчасово проживали у харківському метрополітені. Пізніше колектив разом із волонтерськими фондами багато разів грав «Дюймовочку» і виставу «Уфті-Туфті» (у постановці О. Ковшуна) в містах Харківській області для дітей, евакуйованих із зони бойових дій. Влітку 2022 року історичну будівлю театру пошкодив ракетний обстріл. Ракета, випущена ворогом, влучила у будинок навпроти, і її уламки пошкодили дах та комунікації Театру для дітей та юнацтва, в якому, до того ж, вибуховою хвилею винесло частину вікон. Але театр не призупиняв свою роботу і в листопаді 2022 року випустив прем’єрну виставу «Як хоробрий Кравчик свій страх шукав» (режисер Олександр Драчов). До новорічних свят також було створено «портативну» версію вистави «Таємниця Снігової Королеви» (реж. Андрій Лебідь).
У роковини повномасштабного вторгнення ворожої армії в Україну міські театри офіційно поновили продаж квитків на вистави. Але харківська влада тієї ж миті «згадала» про існування театрів. Внаслідок чого у березні 2023 року відбулося закрите засідання Харківської обласної військової адміністрації, підсумком якого став протокол, у якому, зокрема, значилося: «…про заборону масових заходів в приміщеннях театрів, концертних установ, філармоній, клубів, музеїв та бібліотек незалежно від форми власності, в умовах воєнного стану, та на відкритому просторі на території Харківської області з кількістю учасників та глядачів понад 50 осіб»[5].
Документ, датований 18 квітня 2023 року, спричинив нові обставини театрального життя Харкова під час війни. Цим розпорядженням Департамент культури та туризму Харківської обласної військової адміністрації заборонив усі культурні заходи в місті.
Тобто до таких проблем, як робота в екстремальних умовах війни, обмеження бюджетного фінансування театральних колективів, додалося ще й припинення репертуарної діяльності на непевний час. У якості винятку Департамент культури та туризму дозволив показувати вистави у підвальних приміщеннях ТКЦ (Театрально-концертний центр), ЄрміловЦентру, а також на території метрополітену та просто неба (з обмеженою кількістю глядачів – до 50 осіб). За оренду приміщень театри Харкова мали платити самостійно. Але звідки їм було брати гроші, якщо в умовах воєнного стану працівникам навіть зарплатню у повному обсязі не нараховують? Тому кожен державний театр став виживати самостійно та вигадувати виходи з цієї ситуації. Наприклад, головна режисерка Харківського державного академічного театру ляльок імені В.А. Афанасьєва О. Дмітрієва вирішила зробити сцену на подвір’ї театру і грати вистави просто неба та навіть провести день музики на новій сцені. Також колектив театру не припиняв волонтерської діяльності і виїздив на міжнародні фестивалі за кордон, для того, щоб показати та розказати про війну в Україні: World Puppetry Day 2023 in Charleville-Mézières (Шарлевіль-Мезьєр, Франція, березень, 2023) 12-й Міжнародний театральний фестиваль «Retroperspektywy» (Лодзь, Польща, серпень 2023), Фестиваль документального театру «TheaterfestivalNeuesEuropa» (Кельн, Німеччина, вересень 2023), Festival Mondialdes Théâtresde Marionnettes (Шарлевіль-Мезьєр, Франція, вересень 2023). Важливо наголосити, що Харківський театр ляльок історично вперше представив Україну на Міжнародному фестивалі театрів ляльок у м. Шарлевіль-Мезьєр, Франція (найбільший і найвідоміший у світі фестиваль театрів ляльок, який існує з 1961 року).
Тобто до таких проблем, як робота в екстремальних умовах війни, обмеження бюджетного фінансування театральних колективів, додалося ще й припинення репертуарної діяльності на непевний час. У якості винятку Департамент культури та туризму дозволив показувати вистави у підвальних приміщеннях ТКЦ (Театрально-концертний центр), ЄрміловЦентру, а також на території метрополітену та просто неба (з обмеженою кількістю глядачів – до 50 осіб). За оренду приміщень театри Харкова мали платити самостійно. Але звідки їм було брати гроші, якщо в умовах воєнного стану працівникам навіть зарплатню у повному обсязі не нараховують? Тому кожен державний театр став виживати самостійно та вигадувати виходи з цієї ситуації. Наприклад, головна режисерка Харківського державного академічного театру ляльок імені В.А. Афанасьєва О. Дмітрієва вирішила зробити сцену на подвір’ї театру і грати вистави просто неба та навіть провести день музики на новій сцені. Також колектив театру не припиняв волонтерської діяльності і виїздив на міжнародні фестивалі за кордон, для того, щоб показати та розказати про війну в Україні: World Puppetry Day 2023 in Charleville-Mézières (Шарлевіль-Мезьєр, Франція, березень, 2023) 12-й Міжнародний театральний фестиваль «Retroperspektywy» (Лодзь, Польща, серпень 2023), Фестиваль документального театру «TheaterfestivalNeuesEuropa» (Кельн, Німеччина, вересень 2023), Festival Mondialdes Théâtresde Marionnettes (Шарлевіль-Мезьєр, Франція, вересень 2023). Важливо наголосити, що Харківський театр ляльок історично вперше представив Україну на Міжнародному фестивалі театрів ляльок у м. Шарлевіль-Мезьєр, Франція (найбільший і найвідоміший у світі фестиваль театрів ляльок, який існує з 1961 року).
Тим часом, керівництво Харківського театру для дітей та юнацтва домовилося грати вистави на паркінгу торгівельно-розважального комплексу «Нікольський» та під егідою UNICEF продовжували покази для дітей в укриттях.
Харківський академічний український драматичний театр імені Т.Г. Шевченка у грудні 2022 року під керівництвом головного режисера Степана Пасічника випустив свою першу виставу під час повномасштабної війни – «Нехай щастить!» на малій сцені театру «Березіль». Після прем’єри актори разом з режисером (який грає одну з чотирьох ролей) почали возити виставу на військові позиції. «Нехай щастить!» грали для бійців у Сумах, і для бійців у Донецькій області (поблизу Бахмута), і просто неба біля бліндажів, і у великому ангарі для 100–150 військовослужбовців у Харківській області. До Міжнародного дня театру з виставою театр відвідав Полтаву, Житомир та Львів. Наприкінці весни 2023 року значна частина колективу (з тих акторів, які лишилися в Харкові) під орудою С. Пасічника почали репетирувати нову виставу – «Каліка з острову Інішмаан».
Лише один театральний колектив драматичного профілю зміг оплатити оренду у приміщенні ТКЦ – це Харківський академічний драматичний театр, але їхні покази тривали не довго, тому що оренда сцени виявилася дирекції не по кишені: 3000гривень – година, плюс світло, звук, монтувальні роботи та гримерні. В сумі – близька 30 000 за захід.
Незважаючи на тиск, спроби скоротити фінансування та закрити театри в Харкові, наприкінці весни – влітку 2023 року митці не припинили робити те, що люблять та вміють, та навіть знаходили змогу випускати по декілька прем’єрних вистав.
Харківський театр ляльок наприкінці сезону 2022-2023 років зіграв дві прем’єри за сучасними авторами: «Вертеп. Війна. Вірші» за Сергієм Жаданом (квітень) і «Жираф Монс» Олега Михайлова (травень).
На основній сцені драматичного театру ім. Т.Г. Шевченка відбулися два покази прем’єри «Каліка з острова Інішмаан» Мартіна МакДони в постановці Степана Пасічника, проте без офіційної інформації про подію та лише для «своєї» публіки.
Харківський академічний драматичний театр випустив п’ять прем’єрних вистав. Дві з них – у ТКЦ: «Політ над зозулиним гніздом» Кена Кізі (реж. Володимир Давиденко) і оновлену редакцію старої постановки Олександра Барсегяна «Занадто одружений таксист» Рея Куні (переклад п’єси українською харків’янам надало керівництво Національного театру ім. Лесі Українки).
По одному разу були показані на малій сцені «Портал на Гоголя, 8» «акторська вистава» Олександра Плехуна та Віктора Єрмоленка «О, цей чудовий світ!» та «Академія сміху» (реж. Сергій Москаленко), а на великій сцені відбувся закритий показ «Intermezzo» Михайла Коцюбинського (реж. Ольга Турутя-Прасолова).
У серпні 2023 року театральний колектив презентував вистави «Академія сміху» та «О, цей чудовий світ» на відкритому фестивалі української драматургії «Дніпро. театр. UA» на базі Дніпровського національного академічного українського музично-драматичного театру ім. Т.Г. Шевченка.
У квітні 2023 року під час чергової наради з представниками культурних закладів у Харкові голова облради Тетяна Єгорова-Луценко обговорила питання про продовження роботи театрів у воєнних умовах. Вона наголосила на необхідності продовження діяльності тих театрів, які мають бомбосховища або укриття, за умови дотримання всіх заходів безпеки. За словами очільниці облради, зменшення акторського складу не повинно загрожувати існуванню культурної сфери у регіоні. Однак голова Харківської ОВА Олег Синегубов підкреслив, що заборона на проведення масових заходів, таких як концерти та театральні вистави, залишатиметься дійсною до покращення безпекової ситуації. Він зазначив, що це рішення ухвалене Радою оборони регіону, до якої входять усі силові структури, керівники органів місцевого самоврядування, профільні департаменти та військові. Під кінець театрального сезону у липні цього року Рада оборони Харківщини скасувала обмеження щодо проведення масових та культурно-розважальних заходів, але дозволили проводити культурно-мистецькі події тільки у приміщеннях, які були обладнані захисними спорудами.
Протягом літа деякі театри облаштували підвальні приміщення згідно зі списком вимог від ДСНС, але за деякий час «надзвичайники» різко змінили цей перелік. Тепер підвальні приміщення мають убезпечувати не лише від ракетної загрози, але й від радіаційної атаки. Отже, постає питання, де у Харкові є так приміщення, окрім метрополітену?
У новому, офіційно невідкритому на жодній театральній сцені Харкова, сезоні обласна рада вигадує нові плани, як спробувати «допомогти» обласним театрам. Від кінця вересня поновилася практика показів вистав в ART AREA «ДК» (тут неодноразово були зіграні такі вистави Степана Пасічника як «Нехай щастить!» і здійснені ним у Театрі P.S. «Чоловік моєї дружини» Міро Гаврана та «Ніч Гельвера» Інгмара Вілквіста, наразі вимушено передані на баланс Харківському театру ім. Т. Г. Шевченка, а також адресовані дітям постановки Оксани Дмітрієвої в Харківському театрі ляльок «Цяточка», «Стійкий олов’яний солдатик», «Жираф Монс». У приміщенні ЄрміловЦентру Олександр Ковшун організував показ вистави Театру ім. Т.Г. Шевченка «Хлібне перемир’я» та наприкінці грудня у цьому приміщенні, а також в АРТЕРІЯ ДК буде зіграно нову виставу Олександра Ковшуна для дітей «Казки Оле-Лукойє».
1 листопада Харківська обласна рада вийшла до театрів з ініціативою записувати відеоверсії вистав та на комерційній основі запровадити їх трансляцію, щоб забезпечити стабільність функціонування культурних закладів і запобігти ризику для глядачів. За словами заступниці голови облради Валерії Дзюби, ця ініціатива допоможе театрам продовжувати роботу без небезпеки для публіки: «Ми запропонували театрам створити єдину платформу – е-афішу, де транслюватимуться вистави. Ми зробимо пробні записи, подивимось, що нам потрібно, чого не вистачає, залучимо до цього фахові команди, у яких є технічні можливості»[1]. Очевидно, що проєкт, яким опікується пані Валерія, вартуватиме дуже дорого. Однак, чомусь варіант обладнати безпечні приміщення у театрах за ці гроші не розглядається… В одному з інтерв’ю вже підіймали тему з приводу підземних театрів. Валерія Дзюба висловилася: «Це дуже класна пропозиція зробити підземне сховище, провести аудит, таке інше. Але коли ми про це говоримо, ми забуваємо, що не можна створити підземну філармонію з відповідною акустикою… Точніше, можливо і можна, але скільки на це піде часу, скільки на це піде грошей, вам не може сказати ніхто. Давайте я не буду про особливості кожного театру зараз казати, але, на жаль, створити уніфікований підземний театр, який матиме величезну сцену, аби прийняти наш великий Слобожанський ансамбль, певні акустичні вимоги для філармонії і яму, для того, щоб могла нормально працювати музкомедія, на сьогодні це нереально»[1].
Ідея записувати театральні вистави для онлайн-трансляцій не сприймається харківськими режисерами та акторами з ентузіазмом. За їхніми словами, телевізійні формати потребують спеціалістів, яких місто не має. Ці проекти обійдуться дорожче, ніж традиційні вистави на сцені перед глядачами. Згідно із законодавством, театри мають право самостійно керувати своєю діяльністю, що охоплює не лише вибір методів виявлення творчості та створення постановок. Театри також мають можливість самостійно планувати свій репертуар, обирати графік роботи, місця і засоби для показу вистав. На своїй сторінці у фейсбуці старша викладачка кафедри театрознавства Харківського національного університету мистецтв імені І.П. Котляревського, кандидатка мистецтвознавства Ірина Чужинова запропонувала харківським колективам перечитати умови трудових договорів, щоб спільно захищати свої права у випадку можливого примусу до зміни формату роботи. Ірина Чужинова закликала перевірити умови роботи в документах театру та обговорити це на зборах колективу, де можна буде зазначити права працівників та визначити, чи передбачений інший режим роботи, крім офлайн-формату: «В Законі чітко зафіксована норма: «Свобода творчості у сфері театрального мистецтва забезпечується наданням театрам самостійності в організації їх діяльності, в тому числі у:
– втіленні та розкритті драматургії, відборі мистецьких засобів для створення театральної постановки;
– плануванні, створенні та прокаті репертуару театру;
– виборі режиму роботи, засобів і місць публічного виконання вистав тощо»[6].
– втіленні та розкритті драматургії, відборі мистецьких засобів для створення театральної постановки;
– плануванні, створенні та прокаті репертуару театру;
– виборі режиму роботи, засобів і місць публічного виконання вистав тощо»[6].
Радіо «Накипіло» допомогло театрам Харкова з висвітленням цього чергового конфлікту влади з митцями. Разом з Іриною Чужиновою та деканкою театрального факультету ХНУМ імені І. П. Котляревського кандидаткою мистецтвознавства Яною Партолою, радіо організувало суспільне онлайн-опитування з приводу ситуації, що склалася з театрами у місті[3].
Також висловив свою думку на своїй сторінці у фейсбуці головний режисер «Театру 19» і викладач кафедри майстерності актора та режисури драматичного театру ХНУМ імені І. П. Котляревського Ігор Ладенко: «Не буду ще раз повторювати очевидне: про кількість людей в АТБ чи “Нікольському” чи про повноцінну роботу театрів в Сумах, Дніпрі, Миколаєві, Одесі. В Запоріжжі на превеликий жаль, чомусь вся українська театральна спільнота гірко сміється (і давно) саме з нашого улюбленого Харкова. Вірніше, з управління театральною справою в нас. То чи у нас пороблено? У мене є проблеми зі слухом, але я ніколи не чув жодних чітких пояснень, чому театр заборонений тільки в Харкові і чому в Харкові заборонений тільки театр. Звісно, ми всі прекрасно розуміємо, що театральні проблеми сьогодні – об’єктивно далеко не є головнішими. Але ж вони існують, це теж про людей – і подібні “рішення” в чергове призводять до відчуття іспанського сорому»[2].
У той самий час головна режисерка Харківського театру ляльок імені В. А. Афанасьєва Оксана Дмітрієва у розмові характеризує пропозицію облради як «сюрреалістичну фантазію». Вона наголошує на важливості живого спілкування та взаємодії між акторами та глядачами в театрі як засоби терапії. Режисерка вважає, що зараз суспільство потребує спілкування, а не віртуальної форми мистецтва, особливо з урахуванням обмежених фінансових можливостей глядачів.
В одному із інтерв’ю головний режисер Харківського театру ім. Т.Г. Шевченка Степан Пасічник звертає увагу на те, що театр не має спеціальної апаратури для зйомок вистав, а актори хочуть грати перед глядачем, а не перед камерою: «Смішно і недолуго говорити про те, що це з безпекових питань. Походіть по супермаркетах, порахуйте кількість людей на годину, яка проходить у великих супермаркетах і порахуйте той час. Сьогоднішній театр робить вистави, які йдуть одну годину, півтори години, максимум дві. У таких прифронтових містах, як Суми, Чернігів, Дніпро, Херсон, Одеса повноцінно працюють театри та влада їх всіляко підтримає і розуміє, навіщо там це потрібно» [5].
В одному із інтерв’ю головний режисер Харківського театру ім. Т.Г. Шевченка Степан Пасічник звертає увагу на те, що театр не має спеціальної апаратури для зйомок вистав, а актори хочуть грати перед глядачем, а не перед камерою: «Смішно і недолуго говорити про те, що це з безпекових питань. Походіть по супермаркетах, порахуйте кількість людей на годину, яка проходить у великих супермаркетах і порахуйте той час. Сьогоднішній театр робить вистави, які йдуть одну годину, півтори години, максимум дві. У таких прифронтових містах, як Суми, Чернігів, Дніпро, Херсон, Одеса повноцінно працюють театри та влада їх всіляко підтримає і розуміє, навіщо там це потрібно» [5].
Актор Харківського академічного театру ляльок ім. В.А. Афанасьєва В’ячеслав Гіндін в ефірі радіо «Накипіло» висловив свою думку з приводу платформи е-афіши – такі нововведення дорівнюють знищенню сценічного мистецтва у Харкові. Однак, він залишається оптимістом щодо відновлення оптимальної роботи театру, незважаючи на усі обмеження: «Культуру можна заганьбити, засунути, заховати на певний час. Так, мабуть, можна. Але все одно вона проб’ється, все одно вона буде, – розповідає актор. – Ви ніколи не ставили собі питання, чому під час попередніх війн, які були, ставилися комедії, мюзикли? Чому? Бо людям потрібна була казка, потрібен якийсь вихід з реальності… Людині у важкі часи потрібна казка»[4].
А поки Харківська обласна рада вирішила подарувати «казку» для місцевих мешканців у вигляді дозволу в Харкові гастрольних показів на спеціальних майданчиках. Ось наприклад Дніпропетровський Академічний Театр драми та комедії був з гастролями у Харкові 5 листопада 2023 року з виставою «Спальня Сальвадора», яка викликала обурення не тільки у харківських митців, а ще і в глядачів міста. У коментарях у фейсбуці режисер театру Антон Меженін зазначав, що це була корпоративна вистава. Втім, про яку корпоративну виставу може йтися, якщо є заборона на покази вистав у Харкові без відповідно обладнаного укриття? Або – ювілейний концерт Злати Огневіч, який 27 листопада відбувався протягом понад двох годин – у залі на другому поверсі «Радмір. Експохол»… Також на цій сцені побували у листопаді 2023 року Ірма Вітовська та Олексій Гнатковський з виставою «Як виростити чоловіка в домашніх умовах»… Тож, виходить, лише державні театри у Харкові мусять грати на радіоактивно убезпечених майданчиках та платити за це гроші, яких не мають!
Студенти Харківського національного університету мистецтв імені Котляревського, які від 2020 року навчаються бути акторами в онлайн-форматі, вирішили підтримати театри Харкова та організувати театральний перформанс у середмісті. Біля станцій метро «Університет», «Пушкінська», «Майдан Конституції» та «Історичний музей», де традиційно багато перехожих, вони влаштували символічне дійство, що символізувало знищення облрадою театральних установ. У рамках цієї акції спотворені гримом «мерців» голови, студенти тримали в конструкції у вигляді шибениці з корпусом телевізора, де червоним кольором, що імітував кров, було написано «онлайн театр».
Тож, в обставинах воєнного часу в Харкові театри стикаються із серйозними викликами та обмеженнями щодо проведення культурних заходів. Обласна рада активно розглядає способи «допомоги» театрам продовжувати свою діяльність, пропонуючи записувати вистави та транслювати їх онлайн, щоб забезпечити стабільність та уникнути ризику для глядачів. Проте глядачам зараз потрібно живе спілкування, а не ведення онлайн-стріму. Втім,при обмеженнях, фінансових труднощах та заборонах на проведення культурних заходів у Харкові, місцеві театри не припиняють готувати низку прем’єр, зокрема вистави, які відображають сучасну реальність війни. Незважаючи на перманентні ускладнення їхнього життя, колективи театрів виявили витримку, знайшли альтернативні загальноприйнятним методи роботи та продовжують творити. Важливим є, що, попри усі перешкоди, три вистави харківських державних театрів за визнанням експертної ради V Всеукраїнського театрального фестивалю-премії «GRA» пройшли у її шорт-лист. В номінації «За найкращу виставу у жанрі опери або мюзиклу» – Харківський національний академічний театр опери та балету імені М. Лисенка «Вишиваний. Король України» Алли Загайкевич та Сергія Жадана (дир. Юрій Яковенко, реж. Ростислав Держипільський), у номінації «За найкращу виставу на перетині театральний жанрів мистецького синтезу і перформативних форм» – Харківський держаний академічний театр ляльок імені В.А. Афанасьєва «Вертеп» та у номінації «За найкращу виставу-рефлексію на події російсько-української війни» – Харківський державний академічний український драматичний театр ім. Т. Г. Шевченка з фарсом «Нехай щастить!».
Будучи відібраними серед 134 вистав з усієї країни, ці постановки харківських театрів разом з одинадцятьма іншими – з Івано-Франківська (1 вистава), Рівного (1), Одеси (1), Львова (3), Києва (5), вийшли у півфінал, що засвідчило надзвичайно високу мистецьку “боєготовність” театрів Харкова в такі складні часи. Згідно з положенням про Всеукраїнський фестиваль-премію, ці вистави були показані міжнародним експертам з таких країн як Естонія, Литва, Швеція, Польща, Німеччина/Італія. 2 грудня – виставу “Вертеп” на сцені Львівського обласного театру ляльок» і 3 грудня – виставу «Нехай щастить!» у Франківському національному драмтеатрі. На жаль, через технічну неможливість вивезти виставу “Вишиваний. Король України” на захід країни для перегляду європейських журі, Харківський театр опери і балету змушений був відмовитися від участі у фіналі фестивалю. У підсумку серед харківських театрів міжнародне журі відзначило премією виставу «Нехай щастить!» «шевченківців».
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. «Додаткова можливість заробляти»: як у Харківській облраді пояснюють ідею театральний онлайн-вистав. MediaPort. 08.11.2023.
URL:https://www.mediaport.ua/dodatkova-mozhlyvist-zaroblyaty-yak-u-kharkivskiy-oblradi-poyasnyuyut-ideyu-teatralnykh-onlayn
2. Ладенко І. Про харківський театр в онлайні. Пост у мережі фейсбук 2.11.2023.
URL:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0R5X3evooM6pmwKM7uyZzRrKR4s1VEuEo2yRUp7s8XJqySnDGW8j64wyFAh6Mk9W2l&id=100000777333103
3. Лукаш К.А що глядачі? Іще раз про театри Харкова. Радіо Накипіло. 09.11.2023.
URL:https://radio.nakypilo.ua/podcast/a-shho-glyadach-ishhe-raz-pro-teatry-harkova/
4. Федоркова Т. Носков В. Театр не знищить ніхто, навіть облрада. Радіо Накипіло.08.11.2023.
URL:https://radio.nakypilo.ua/podcast/teatr-ne-znyshhyt-nihto-navit-oblrada-vyacheslav-gindin/
5. Харківська облрада запропонувала театрам записувати вистави та брати гроші за перегляд відео: що відповіли колективи. Суспільні новини.
URL:https://suspilne.media/613411-harkivska-oblrada-zaproponuvala-teatram-zapisuvati-vistavi-ta-brati-grosi-za-pereglad-video-so-vidpovili-kolektivi/
6.Чужинова І. Чому ця новина про “інноваційну ідею” Харківської облради перевести діяльність театрів в онлайн потребує більш розлогого коментаря, ніж просто висловлення суму чи обурення. Пост у мережі фейсбук2.11.2023.
URL:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid036SLUx58fd2t8NUHQs7LThN9BSPBdcswk8BsY5fu8SbCb24s2fnegDRUzhVM4jMUWl&id=100064338683695
1. «Додаткова можливість заробляти»: як у Харківській облраді пояснюють ідею театральний онлайн-вистав. MediaPort. 08.11.2023.
URL:https://www.mediaport.ua/dodatkova-mozhlyvist-zaroblyaty-yak-u-kharkivskiy-oblradi-poyasnyuyut-ideyu-teatralnykh-onlayn
2. Ладенко І. Про харківський театр в онлайні. Пост у мережі фейсбук 2.11.2023.
URL:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0R5X3evooM6pmwKM7uyZzRrKR4s1VEuEo2yRUp7s8XJqySnDGW8j64wyFAh6Mk9W2l&id=100000777333103
3. Лукаш К.А що глядачі? Іще раз про театри Харкова. Радіо Накипіло. 09.11.2023.
URL:https://radio.nakypilo.ua/podcast/a-shho-glyadach-ishhe-raz-pro-teatry-harkova/
4. Федоркова Т. Носков В. Театр не знищить ніхто, навіть облрада. Радіо Накипіло.08.11.2023.
URL:https://radio.nakypilo.ua/podcast/teatr-ne-znyshhyt-nihto-navit-oblrada-vyacheslav-gindin/
5. Харківська облрада запропонувала театрам записувати вистави та брати гроші за перегляд відео: що відповіли колективи. Суспільні новини.
URL:https://suspilne.media/613411-harkivska-oblrada-zaproponuvala-teatram-zapisuvati-vistavi-ta-brati-grosi-za-pereglad-video-so-vidpovili-kolektivi/
6.Чужинова І. Чому ця новина про “інноваційну ідею” Харківської облради перевести діяльність театрів в онлайн потребує більш розлогого коментаря, ніж просто висловлення суму чи обурення. Пост у мережі фейсбук2.11.2023.
URL:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid036SLUx58fd2t8NUHQs7LThN9BSPBdcswk8BsY5fu8SbCb24s2fnegDRUzhVM4jMUWl&id=100064338683695